sâmbătă, 21 mai 2011

Despre stilul batut de vant

Stilul batut de vant este destul de apreciat in bonsai si in saikei, fiind acel stil care precum ii spune si numele, creaza un pomisor ce pare a fi batut de vant. Pentru a putea crea o asemenea senzatie privitorului, practic, putem porni de la un pomisor semi-inclinat sau de la un trunchi modelat in stilul plangator. Eu personal consider acest stil(stilul batut de vant), o varianta daca vreti a stilului plangator , cu particularitatea ca ramurile nu se indreapa spre sol ci oarecum paralel cu acesta.
Ca sa obtinem un efect vizual optim, ar trebui sa ne orientam spre pomisorii cu un nebari puternic si eventual cu radacini puternice si groase pe partea batuta de vant. Astfel, vom putea imprima imaginiii pomului dramatismul si dinamica specifica pomilor batuti de vant din natura.
Desi, aparent, acest stil poate fi privit si ca o forma de valorificare a potentialului unor pomisori dezechilibrati in forma coroanei si in forma lor in asamblu, sau o forma de remodelare a pomisorilor modelati in semi-cascada, o asemenea considerare mi se pare a fi o concluzie pripita si lipsita de profunzime. Radacinile de deasupra solului, puternice si groase ar trebui sa se regaseasca pe partea batuta de vant a pomului, precum si ramurile groase, acestea fiind de fapt si caracteristicile stilului

Toate acestea creaza un efect vizual echilibrat. Daca mai adaugam si un trunchi inclinat, vom obtine deja imaginea dramatica a unui pom aflat in …furtuna.

Cred ca pentru unii, ar putea fi interesant de stiut ca acest stil are doua variante :

1) Batut de vant pe directia vantului– pomul fiind cu ramurile inclinate in sensul vantului, pe sensul de unde bate vantul, neavand nici o ramura (varianta cea mai cunoscuta) si
2) Batut de vant adapostit de vant, sau semi-batut de vant – ramurile si trunchiul fiind afectate de bataia vantului doar in partea iesita din zona protejata sau adapostita.


Un efect deosebit il creaza suprafata radacinilor de pe sol, in cazul in care dorim sa alegem unul sau mai multi pomisori pentru a realiza un asemenea stil , fiind necesar sa retinem acest aspect.
Acest stil poate fi imprimat plantei ca o miscare naturala care poate fi creata inca din faza de puiet, pana la cresterea matura asa cum este in plantarea saikei, incepand cu o grijulie aranjare a radacinilor pomului in mod radial si apoi plantand pomul cu trunchiul inclinat in unghi.

Pentru a produce radacini pe partea batuta de vant si a obtine o oarecare ingrosare a trunchiului, putem pozitiona pomul inclinat spre directia din care bate vantul.

In saikei este important sa urmaresti ca radacinile sa asigure stabilitatea vizuala a pomului. Orice alta varianta este in detrimental echilibrului si armoniei ce ar trebui sa guverneze saikei.

Foarte important, este trunchiul pomisorului, care trebuie armonizat cu inclinarea ramurilor: nu putem avea un trunchi drept, de la sol pana in varf si sa obtinem o imagine armonioasa de batut de vant doar fiindca ramurile sunt pe o singura parte a pomisorului…

Ramurile trebuie de asemenea luate in considerare pentru un material adecvat, ele trebuind sa fie destul de flexibile pentru a putea fi indoite in directia dorita in special catre partea batuta de vant .
Acest stil privitor la ramuri, nu are practic nici o alta regula, decat ca acestea trebuie sa fie mai lungi pe partea din directia in care bate vantul si bineinteles inclinate unitar spre directia respectiva: o ramura inclinata in directia opusa fata de celelate va strica bineinteles intreaga imagine de pom batut de vant.
Ramurile ar trebui sa completeze trunchiul si miscarea acestuia, fara a intra in contradictie cu miscarea de asamblu, adica vreau sa spun ca ar fi extreme de nerecomandat ca in cazul in care apexul trunchiului si majoritatea ramurilor sunt inclinate spre stanga de exemplu, sa existe ramuri inclinate spre dreapta….Stilul batut de vant, este singurul stil unde se accepta ca ramurile sa seintersecteze....
Radacinile de pe suprafata solului, trunchiului si ramurile trebuiesc atent urmarite si modelate in asa fel incat sa creeze o imagine unitara, armonioasa si cat mai aproape de imaginea reala a pomului/pomilor batuti de vant.
Senzatia de echilibru, stabilitate, dinamica si armonie a intregului ar trebui sa guverneze intregul asamblu.