sâmbătă, 24 aprilie 2010

Taie si creste - concept chinez despre modelarea ramurilor pomisorului

In ceea ce priveste conceptul chinez despre modelarea ramurilor pomisorului, poate parea ceva mai dur, insa mie mi se pare mai practic. In modelarea bonsailor chinezesti, se foloseste taierea. Astfel, in locul sarmei infasurate in jurul ramurii, sarma ce ofera un unghi “moale” de indoire a ramurii si care dupa unele pareri incetineste cresterea ramurii, chinezii folosesc o tehnica numita “taie si creste”. Aceasta tehnica a fost dezvoltata si impusa in lumea bonsaiului chinezesc de scoala Lignan, localizata in provincia Guangdong (capitala la Guangzhou). Artistii din aceasta scoala au selectat specii de pomi afirmandu-si astfel cunostintele lor de a aduce o mladita (lastar) la starea de lemn batran si rezultatele spectaculoase obtinute prin tehnica de antrenare “crestere si taiere”.
Majoritatea penjing-urilor antrenate de aceasta scoala nu au frunzisul lor aranjat in palc (ciorchine). Pomii sunt apreciati pentru naturalete (forma), curgerea trunchiului si linia ramurilor, si pentru aparenta de curaj, vigurozitate. Penjing-urile Lingnan apar delicate si in acelasi timp puternice.
Doar in ultimele cateva decenii pomii au cunoscut o dezvoltare graduala in mai multe stiluri naturale. Astazi, forma bonsai-ului Lignan este larg determinata de naturaletea pomilor crescuti sablon. Artistii nu sunt obligati de nici o formula. Artistii au atins un inalt nivel de profesionalism in curatare: conicitatea pomilor de la baza spre varf, si proportiile dintre trunchi, ramuri principale si ramuri secundare sunt inalt dezvoltate. De unde a fost indepartata orice ramura, insasi acea ramura poate dezvolta forma unui pom. Aceasta supraluminare va da rezultate splendide care pot fi o realizare a metodei “crestere si taiere”. Legatul cu sarme, influentele japoneze si alte metode artificiale de antrenare nu sunt utilizate, doar tehnica de curatare selectiva. Artistii lingnan se straduiesc sa dezvaluie, ci nu sa controleze, naturaletea specimenului.
Ce presupune aceasta tehnica?
1. La speciile folosite se urmareste ca acestea sa intruneasca urmatoarele conditii:
(i) trebuie sa fie pom cu frunze cazatoare,
(ii) sa aiba o crestere viguroasa, si
(iii) trebuie sa aiba mare putere de regenerare.
In functie de climat, speciile uzuale sunt ulmi, ficusi, sageretia, murraya, bougainvillea etc. Speciile care cresc usor sunt inca apte la “taie si creste”, dar au nevoie de mult timp si in timp tind sa se dezvolte intr-un pom mare.
2. Factori care permit o crestere rapida :
(i) un vas mai mare care sa permita cresterea in ani,
(ii) un sol cu un drenaj rapid, mult soare, apa, si eventual fertilizator,
(iii) un pom cu adevarat sanatos. (frecvent dureaza 2 sau 3 ani in conditii ideale pentru a da pomului “viteza de inaltare” si a atinge cresterea lui cea mai rapida).
3. Capacitatea (abilitatea) artistului sa controleze cresterea :
- asta este partea cea mai grea din intelegerea Lingnan, cum sa canalizezi intreaga crestere viguroasa in ramura pe care o vrei, cum sa maximizezi cresterea, cand si unde sa tai etc. Directia de crestere, de curs si de asemenea trebuie sa fie controlata ca naturala toata cresterea puternica si indreptarea in sus.
Bonsaii cu trunchiurile lemnoase, au nevoie de multi ani pentru a se ingrosa si daca sunt antrenati prin legare, cresterea este mai degraba incetinita. Deoarece trunchiurile sunt rigide (neelastice) chiar si cand sunt tinere, este usor sa faci indoituri dar este dificil sa creezi curbe ascutite si un trunchi conic puternic pronuntat. Pornind de la planta tanara, aceasta este pre-antrenata sa aiba ceva interesant in trunchiul inferior, recurgand apoi la plantarea in pamant sau amplasarea ei intr-un mediu accelerat de crestere, utilizand vase de antrenare mari. Astfel, baza trunchiului va spori mai rapid in dimensiuni. Timpul pt aceasta crestere accelerata, poate duce de la 6 luni la 10 ani sau mai mult.
La fiecare nou ciclu de crestere, se recurge la saparea solului in jurul radacinii(asa aceasta se aeriseste permanent), radacina va fi curatata cat mai mult, ajungand a se pastra 1/3 din radacina si pomul va fi tuns si el drastic. Planta poate fi pusa inapoi in pamant sau in vasul mare pentru un alt ciclu de crestere accelerata.
Ce este de retinut, la aceasta metoda, este ca de fiecare data dupa taierea radacinilor, pomul la replantare va fi repozitionat, astfel obtinand dezvoltarea plantei sub diferite unghiuri ce in cele din urma se vor regasi in plantele ce ne vor incanta ochiul..
De asemenea, pare dificil de inteles ca fiecare ramura este tratata ca un pom, insa in practica scolii Lignan, aceasta inseamna ca fiecare ramura fina sau principala a bonsaiului, trebuie ca sub un alt unghi sa sugereze imaginea de asamblu a pomisorului, nefacand nota discordanta ca forma, dimensiuni si amplasare, mergand oarecum la o extrema a finetei ramurilor secundare.
De aceea s-au consacrat niste reguli, pe care cei de la FUKU –BONSAI le-au rezumat foarte clar:
1. ” CRESTE MAI MULTE PLANTE SI SELECTEAZA DOAR PE CELE BUNE! Daca cresti 10 plante si eventual selectezi doar una, ai 10 timpi sa aditionezi o pornire de buna calitate apoi cresti doar unul.
2. TAIE DRASTIC! Daca o planta este de 20cm inaltime si tai la 10cm inaltime este mult mai bine dacat sa nu tai deloc. O planta taiata la 5cm inaltime este cel mai bine. Cand tai drastic, o parte moare si aceasta va fi la randu-I inlaturata asa cum automat elimini varfurile plantei.
3. ALEGE PLANTE CARE REINMUGURESC PUTERNIC! Daca tai cresterea primara initiala si apare doar un singur punct nou de crestere, indeparteaza-l! Planta ta fie creste prea slaba, fie este o planta dintr-un material slab. Este chiar imposibil sa creezi ramuris compact la pom daca planta ta nu scoate bine ramuri.
4. CREAZA BONSAI DE MARIME MEDIE DIN BONSAI MICI SUPERIORI! Bonsai de buna calitate sunt mult mai usor de produs daca incepi cu un material de calitate inalta. Deci selecteaza doar pomii mici cei mai buni pt a-i antrena in viitorii bonsai mari. Prin acelasi concept, creaza bonsai mari doar din bonsai de marime superioara medie. Slaba calitate a materialului duce la slaba calitate a bonsaiului batran.
5. PASTREAZA ATAT DE MULTE TRUNCHIURI SI RAMURI CAT ESTE POSIBIL! Prea des bonsaii sunt plante neindestulatoare (redus, insuficient) care au fost facuti bonsai doar cu un nivel minim de ramuri. Aceste limite reduc optiunile. Pomii bonsai ideali trebuie sa aiba extra trunchi si ramuri simple deoarece este usor sa tai si sa indepartezi dar mult mai dificil sa adaugi ramuri acolo unde este nevoie. Alipirea nu merge tot timpul; pentru altoire (grefa) este nevoie de multa maiestrie. Alternativa obisnuita este sa incepi cu un material bun.
6. CREAZA UN MEDIU INCONJURATOR OPTIM PENTRU CRESTEREA PLANTEI! Prea adesea exista “experti in bonsai” care cunosc totul despre bonsai mai putin despre cum creste planta! Fara crestere puternica, este limitat progresul. Chiar nu este nici o smecherie magica. Creste plante care sunt potrivite pentru mediul tau inconjurator sau schimba mediul ambiant pentru a-l adapta la nevoile plantei. Ia pomi care au performante bune si vei fi mai satisfacut decat sa ai un pom unic de care nu mai are nimeni nevoie…. Plantele obisnuite sunt obisnuite deoarece ele supravietuiesc. Plantele rare sunt rare deoarece cresc greu si mor repede….
7. NU CONCURA! Bonsai nu trebuie sa fie o competitie, dar prea des sunt! Oamenii vor sa detina o planta batrana si se lauda despre cat de batrana este (sau cat de mult costa). Concursurile bonsai sunt pregatite in favoarea veteranilor care au facut asta ani sau imbogatitilor care pot accede la obtinerea celor mai bune materiale. Daca esti competitiv, nu vrei sa fi asistat de altii sau sa imparti “secretele” tale.
8. BUCURA-TE DE CALATORIE! Bonsaii sunt ca si copii. Fiecare este unic cu o personalitate diferita si potential diferit. La nivel inalt, bonsaii sunt oameni si natura in armonie, unde o antrenare maiastra scoate in afara calitatile unice ale unui pom specific. Este o relatie pura in care antrenorul cunoaste intim pomul, sanatatea lui si punctele slabe si puternice. Intr-o relatie pe termen lung, antrenorul se lupta sa accentueze punctele puternice si sa ascunda punctele slabe. Dar bonsaii sunt iubiti in mod individual. Poate nimeni nu va aprecia pomul. Dar antrenorul proprietar da, doar fiecare parinte bun iubeste pe fiecare dintre copiii lui.
Acestea ar fi principiile filosofiei de antrenare a pomilor”.
Practic, aceasta scoala Lignan are un concept de baza al dezvoltarii bonsaiului, format din 3 pasi principali:
PAS 1: o pornire in forta a modelarii
Acest prim-pas are in vedere executarea unor taieri foarte drastice asupra plantei, cat mai aproape de sol, dupa ce in prealabil planta a fost lasata cateva cicluri sa creasca liber. Aceasta scoala considera ca aceste taieri drastice, atat a plantei cat si a radacinii plantei(in cazul pomilor foarte tineri), sunt cheia succesului in a obtine un bonsai de calitate. La acest nivel, planta este privita in dezvoltarea ei viitoare, recurgandu-se la plantarea sub diferite unghiuri, singura sau impreuna cu alte exemplare, vizand eventuale fuziuni ce apoi vor fi sectionate pentru a obtine o nota cat mai subtila si unica a trunchiului.
PAS 2: dezvoltarea formei
In urma taierilor de la pasul 1, ar trebui sa apara mai multe puncte de crestere. Dupa ce noii lastari ajung la peste 6-8 frunzulite, acestia se scurteaza la 2 frunzite si se raresc prin curatarea si pastrarea doar a celor utili ajungerii la forma dorita. Dupa aceasta, operatiunea se repeta de cateva ori. Cu cat sunt mai multe repetarile, cu atat se considera ca se va ajunge mai usor la pregatirea pomului pentru desavarsirea sa ca bonsai.
PAS 3: curatarea sau desavarsirea
Aceasta etapa finala, presupune schimbarea solului in scopul dezvoltarii sistemului radicular, cresterii pomului in inltime, dezvoltarea unui trunchi puternic si a unui sistem bogat de ramuri, planta suportand taieri care am putea sa le numim “intre taierea agresiva si cea normala”.
Acum, vorbind un pic despre aspectul coroanei pomisorului, trebuie tinut cont ca un arbore se inscrie in trei dimensiuni. Cei ce sunt la inceput in formarea bonsailor, fac in general o greseala in formarea pomisorului, ocupandu-se doar de o fata a acestuia, uitand ca bonsaiul trebuie sa ofere o imagine placuta de pe oricare parte a vasului ar fi privit, netinand cont ca armonia bonsai-ului se refera la intreaga compozitie a acestuia. Coroana trebuie sa fie proportionala cu pomul si sa redea o imagine de ansamblu cat mai fidela realitatii sau cat mai veridica. Indiferent de stilul adoptat, coroana trebuie sa aiba in cuprinsul ei acele ramuri principale si ramuri secundare, fine, acoperite cu frunze ce in urma nenumaratelor defolieri, ciupiri etc., sa nu creeze o distorsiune intre marimea frunzelor si cea a pomisorului.
In cazul in care coroana prezinta prea multe goluri sau este dezechilibrata, tehnicile de fuziune ale ramurilor, fie prin insertie, fie prin alipire, ajuta la stabilirea echilibrului. De exemplu, putem curata scoarta pe zona unde urmeaza sa alipim o ramurica mai lunga a aceluiasi pomisor, introducem ramurica in respectivul “sant” si chituim locul.
In acelasi mod se poate face insa cu ramura altei plante, urmand apoi ca dupa ce s-a fixat ramura in pomisor(in timp, prin crestere, planta fuzioneaza), aceasta sa fie taiata, separata de pomul de unde ea provine si chituita taietura…
Ramurile
Ramurile creeaza si sustin coronamentul bonsaiului. Ramificatia corespunzatoare este foarte importanta in obtinerea unui pomisor reusit.
Plasarea ramurilor este intotdeauna criticata la un design al pomului, dar unele iregularitati pot fi nesocotite, in special acelea aflate intre 1/3 – 1/2 pomului. In prima treime, locatia ramurii si unghiul acesteia fata de tulpina sunt foarte importante. Prin manipularea acestor cateva prime ramuri, prin modificarea unghiului sub care au crescut, se poate sugera varsta dorita a pomului, iar prin indoirea adecvata a acestora, se poate ascunde o crestere nedorita pe trunchi. Locatia poate cere ca ramura sa vina mai aproape sau in unghi mai jos, de exemplu.

Ramurile principale:
Lungimea ramurilor primare in relatie cu trunchiul este foarte importanta, ele trebuie sa creeze armonie si echilibru.

Ramurile secundare:
Sunt ramurile care ies din ramurile primare – unii numesc acestea ramuri jumatate. Aceste ramuri ar trebui orientate dupa un model alternativ sau in zig-zag. Ramurile secundare ar trebui aranjate la fel ca ramurile primare. In partea de jos a pomului, spatiile vor fi largi si mai apropiate de trunchi; pe masura ce se urca in sus pe pom, ele vor deveni mai apropiate si mai dese. Pe masura ce ramura se subtiaza spre varful ei, ramurile secundare ar trebui sa devina mai apropiate.
In mare ar trebui sa se tina cont de modul cum se modeleaza ramurile(coroana pomisorului in ansamblu trebuind sa se incadreza intr-un triunghi), la un mod oarecum ideal, ar trebui ca:
● prima ramura sa apara fie din partea stanga a trunchiului, fie din partea dreapta, insa sa se tina cont de faptul ca aceasta nu trebuie indreptata direct spre privitor;
● a doua ramura trebuie sa fie pe partea opusa, la o oarecare distanta mai sus decat prima, evitand pe cat posibil a porni din acelasi punct ca si prima ramura;
● a treia ramura ar trebui sa fie orientata spre spatele bonsai-ului, in felul acesta putand crea senzatia de adancime;
● ca si la pomii din natura, ar trebui ca ramurile cele mai groase sa fie la baza pomisorului si sa se subtieze pe masura ce se apropie de varful pomisorului;
● deasemenea, distantele dintre ramuri trebuie sa se micsoreze in lungime pe masura ce acestea se apropie de varful pomisorului;
● nici o ramura nu are voie sa se suprapuna sau intersecteze cu alta;
● ramurile trebuie sa respecte forma trunchiului, neputand la un trunchi unduit sa avem ramuri drepte si nici invers. In caz contrar, s-ar crea o imagine nearmonioasa si contradictorie pentru privitor;
● ramurile ar trebui sa respecte imaginile din natura, respectiv, in cazul imaginii unui copac tanar, ramurile ar trebui sa fie orientate fie orizontal fie usor inspre varf, iar in cazul imaginii unui copac batran, acestea trebuie orientate inspre pamant.
Bineinteles ca in urma practicii, s-ar putea sa descoperiti ca exista si alte moduri de a ajunge la un rezultat onorabil.........